Mitől lesz egy honlap reszponzív?

Sok hirdetésben, amely a weboldalkészítésről szól, ezt olvasom: “reszponzív design, amely minden eszközön jól mutat”. Ez egy hatalmas tévedés!
A reszponzivitás ereje nem abban mutatkozik meg, hogy miként mutat egy kijelzőn! Sokkal inkább az a lényeg, hogy a reszponzív weboldal kényelmesen, minden akadály nélkül böngészhető legyen mobilról!
Ebben a bejegyzésben azt is megmutatom, hogy miért, és mit jelent ez
Napjainkban az a honlap, ami nem reszponzív, az szinte nem is létezik
Tudom, durva kijelentés, de ezt a tényt statisztikai adatok támasztják alá. Egy 2024-es kimutatás szerint a weboldalak forgalmának több mint 60%-a mobilról érkezik.
De ezen nincs is mit csodálkozni. Jártunkban-keltünkben mobil van a kezünkben, szinte már mindent ott keresünk. Egy átlagember életében igazán ritka az az alkalom, hogy amiatt üljön le egy asztal mellé, hogy interneten böngésszen.
Gondolj csak bele: te is fáradtan hazaérsz a melóból, végignyúlsz a kanapén és nyomkodod a telefont. Talán rendelsz egy vacsorát, talán épp a kedvesed szülinapjára keresel valami klassz partihelyszínt vagy csak arra vagy kíváncsi, kivel mi történt, amiről esetleg lemaradtál.
Egy biztos: ha egy honlapot nem tudsz könnyen kezelni a mobilodról, akkor be fogod csukni!
És a te honlapodat is be fogja zárni az a látogató, aki pont egy olyan szolgáltatást keres mint a tiéd, de nem tudja kezelni a honlapodat.
Egy reszponzív weboldalnak ráadásul hipergyorsan kell betöltődnie. Az sem lényegtelen szempont, hogy könnyen navigálhatónak és akadály nélkül is tökéletesen olvashatónak kell lennie.
Gondolom, te is jártál már olyan honlapon, amelyen egyetlen betűt sem tudtál elolvasni, minden olyan miniatűr volt rajta. Ilyenkor – ha egyáltalán meg is próbálkozol az olvasással – el kell kezdened két ujjal nagyítani és jobbra-balra húzogatni a szöveget azon a kis kijelzőn. És ekkor jön a hab a tortán! Ha nem vagy elég ügyes, folyton visszaugrik kis méretűre, így előbb-utóbb feladod!
Na, bumm, innen sem vásároltál semmit, és nem is fogsz! Ha pedig a te honlapod is ilyen, tőled sem fognak vásárolni.
És azt tudtad, hogy egy mobilra optimalizált reszponzív honlap valószínűleg jobban fog teljesíteni a keresőkben is? Bizony, erre is hatással van. És ha a keresőkben jobb helyezést érsz el, az emberek is könnyebben megtalálnak, így nagyobb a valószínűsége a növekedésnek.
Most már biztosan arra is kíváncsi vagy, hogyan teheted mobilbaráttá a weboldaladat?
A reszponzív webdesign lényege, hogy a weboldal elrendezése alkalmazkodik a különböző képernyőméretekhez. Ez azt jelenti, hogy a tartalom automatikusan igazodik a mobiltelefonok, tabletek és asztali gépek kijelzőihez. A szövegeket teljesen másképp töri meg egy pici kijelzőn, mint egy nagy monitoron.
Éppen ezért kiemelkedő figyelmet kell fordítanod arra, hogy bizonyos kijelzőméret alatt még a betűméret is változzon.
Egy olyan betűméret, amely nem fér ki a telefonra és megtöri a szót, arra utal, hogy a reszponzivitásra nem eléggé figyelt a honlapkészítő. Persze hibák előfordulhatnak, és végtelen hosszú szavak is, de ilyenkor még akár a következetességgel is felhagyhatsz, és adott címsort még kisebb betűméretre állíthatod. Fő a jól olvashatóság.
Figyelj arra, hogy weboldalon ne használj sorkizárt szövegeket, mert azok teljesen gallyra vágják a reszponzív beállítást. A szövegben kisebb-nagyobb lyukak, üres területek keletkeznek, amelyek miatt roppant nehezen követhetővé válik a szöveg.
Arra is figyelni kell, hogy ha egy tartalmat fixálunk asztali nézetben, azt mobilnézetben mindenképpen oldjuk fel, egyébként könnyen összecsúszhat a szöveg. Emiatt lehetetlené válik a tartalom elolvasása.
Mobilon nincs hely bonyolult menükre
A navigáció legyen egyszerű. Ez tableten és mobilon – reszponzív nézetben – általában a jól ismert hamburger ikon, amely három rövid vízszintes vonal egymás alatt. Nagyon légy résen, amikor a színeket állítod be! Láttam már olyan honlapot, ahol mind a legördülő menü háttérszíne, mind a betűszíne fehérre volt állítva. Ez azt eredményezte, hogy egyrészt nem volt látható a hamburger ikon, másrészt egy véletlen kattintás után legördült egy teljesen fehér terület, amelyen semmilyen tartalom nem volt olvasható! Óriási hiba, kerüld el!
Használj jól látható, könnyen felismerhető CTA gombokat, és minimalizáld a szövegbeviteli mezők számát, hogy megkönnyítsd a felhasználók dolgát.
Mit kezdj a médiatartalmakkal?
Ha képekkel és videókkal illusztrálod a honlapodat, arra mindig ügyelj, hogy mobilnézetben nem biztos, hogy minden képnek meg kell jelennie! Ami jól mutat asztali nézetben, az nem biztos, hogy jót tesz a reszponzív nézetnek. Egyrészt a több kép lassabb betöltési sebességet eredményezhet, másrészt annyira kevés a hely ezeken a kis kijelzőkön, hogy ne vegyük el azt a hasznos tartalom elől.
Ha videót is töltöttél fel, azt mindenképp úgy állítsd be, hogy ne legyen automatikus indulás a betöltéskor, hiszen ez is lassabb betöltést, és türelmetlenebb felhasználókat eredményez! Az pedig neked nem jó!
Mobile-first
A mobile-first megközelítés azt jelenti, hogy először a mobil felhasználók igényeit tartod szem előtt, később alkalmazkodsz a nagyobb képernyők elvárásaihoz. Ez az aprócska tervezési stratégia biztosítja, hogy a legfontosabb funkciók hibátlanul működjenek mobilon.


Zárásként csak annyit:
A mobilbarát weboldal nem extra opció, hanem alapvető követelmény 2024-ben!
Ma már nem létezhet olyan eset, hogy a reszponzivitás egy újabb szint, vagy egy plusz fizetős opció legyen a honlaptervezés során!
Varju Ildikó
webdesigner, oktató