Vállalkozásindítás nehézségei

amit senki nem mond el neked

WordPress weboldalkészítő alap kurzus

Elindítottad a vállalkozásodat, lelkes vagy, tele van a fejed ötletekkel, és azt reméled, hogy hamarosan megérkezik az első ügyfél is.

Aztán a vállalkozásindítás után csak telnek a napok, hetek, és azon kapod magad, hogy még mindig csend van. Már van Facebook, TikTok és Insta oldalad is, posztolsz is néha, mégsem jön senki. Az összes ismerősödnek elújságoltad, hogy mibe kezdtél, de olyan, mintha nagy ívben elkerülnének. Vajon miért?

Ezek az érzések sokunk számára ismerősek, hiszen a legtöbb kezdő vállalkozás nehezen indul be.

Miért nem jön vállalkozásindítás után azonnal az első ügyfél?

Az online térben gyakran azt látjuk, hogy valaki egyik napról a másikra “berobban”, és azonnal sikeres lesz. De ne higgy el mindent, még a saját szemednek se! A háttérben sokszor évek munkája, tanulás, próbálkozás, kudarc és újratervezés van. Az ügyfélszerzés nem egy gombnyomásra működő dolog, főleg akkor, ha teljesen nulláról indulsz.

Az, hogy mikor érkezik meg az első valódi ügyfeled, rengeteg mindentől függ. Számít, hogy milyen területen vállalkozol, van-e már követőtáborod, mennyire ismered az ideális ügyfeledeit, és hogy képes vagy-e világosan átadni a kommunikációddal, hogy miben tudsz neki segíteni.

Az is fontos, hogy mennyire intenzíven vagy jelen online – Google platformokon, hírlevélben és közösségi felületeken-, és mennyire vagy látható azok számára, akiknek szükségük lehet rád.

A valóság

Sokan azt hiszik, hogy a vállalkozásindítás után rögtön jönnek az első ügyfelek és ezzel együtt a bevétel. A valóság ezzel szemben sokkal kiábrándítóbb és nehezebb. Hacsak nem indulsz rögtön egy combos tőkével, amit fizetett marketingre és képzett marketinges csapatra tudsz költeni.

Ha teljesen új vagy az online térben, és most építed fel a márkádat, akkor tök normális, ha az első ügyfél akár több hét vagy hónap múlva jelenik meg. Ez nem kudarc. Ez a folyamat része.

Az első időszak a tanulásról, a tapasztalatszerzésről és a finomhangolásról szól. Meg kell ismerned a célközönségedet, ki kell találnod, hogy hogyan érdemes kommunikálnod feléjük. Ezen kívül fel kell építened a bizalmat azokban, akik először találkoznak veled.

Mitől lassulhat le a folyamat?

Sok kezdő vállalkozó esik abba a csapdába, hogy egyszerre túl sok mindenre próbál figyelni. Instagram, Tik-Tok, LinkedIn, logó, weboldal, árképzés, csalianyag gyártás, marketing és közben nem derül ki világosan, hogy tulajdonképpen mit is kínálsz, kinek és miért.

Gyakran az is nehézséget okoz, hogy még nincs meg a teljes magabiztosság a saját szakértelmedben, vagy nehezen megy a nyílt kommunikáció.

Pedig ahhoz, hogy valaki megbízzon benned annyira, hogy fizessen is a segítségedért, először kapcsolódnia kell hozzád, és ehhez látnia kell téged.

Hogyan lehet ezt tudatosan és jól csinálni?

A legfontosabb, hogy ne várd el magadtól, hogy minden azonnal működni fog. Ehelyett dolgozz azon, hogy lépésről-lépésre építsd a jelenlétedet. Kommunikálj következetesen, legyél ott a célközönséged számára, tedd érthetővé, hogy mit nyújtasz, és hogyan segíthetsz.

Hasznos, ha van egy weboldalad, ahol strukturáltan meg tudod mutatni a szolgáltatásaidat, és ahol bizalmat tudsz építeni. A hitelesség az online térben kulcsfontosságú, és egy jól összerakott weboldal rengeteget segíthet abban, hogy hamarabb érkezzenek az első ügyfelek.

Érdemes közösséget építened, megmutatnod magad, történeteket mesélned, tapasztalatokat megosztanod. Minél többet kapcsolódsz, annál hamarabb alakul ki az a bizalom, ami a vásárlási döntéshez kell.

Tartsd szem előtt, ez nem verseny

Teljesen rendben van, ha a vállalkozásindítás után nálad lassabban indul be a folyamat, mint másoknál. Lehet, hogy valakinek már az első hónapban jönnek az ügyfelek, másnak viszont fél év kell hozzá, és egyik sem jobb vagy rosszabb. A vállalkozásépítés nem sprint. Hosszú távban érdemes gondolkodni.

Ünnepeld meg az apró sikereket is. Egy visszajelzést, egy új követőt, egy posztot, amit régóta halogattál. Minden egyes lépés közelebb visz az első (majd a sokadik) ügyfélhez.

És ha úgy érzed, elakadtál vagy bizonytalan vagy, tudd, hogy nem kell egyedül végigcsinálnod. Sokkal könnyebb, ha van, aki támogat, irányt mutat, és segít átlátni a következő lépéseket.

Ha szívesen tanulnál, iratkozz fel a hírlevelemre, ahol rendszeresen küldök gyakorlati tippeket kezdő vállalkozóknak őszintén, támogatóan, a való életből.

A Click&Build weboldal készítő kurzus pedig nemcsak technikai tudást ad, hanem egy nagy adag magabiztosságot is. Mert amikor te készíted el a saját weboldalad, valami elindul benned. Nem csak egy online felület épül fel, hanem te magad is. Egyre bátrabb leszel, egyre ügyesebb, és egyre önállóbb.

Ez az érzés pedig nem áll meg a képernyőnél. Átszivárog a vállalkozásodba, a kommunikációdba, a döntéseidbe is. 🚀

Varju Ildikó

webdesigner, oktató